HomeOpleidingenBijscholingenNieuws & InspiratieDocentenMediaContact

 

   
  
                                                                                

Yogahouding De Zwaan

   

Neem plaats in de buikligging met je hoofd op één wang en leg je armen langs je lichaam.

Plaats vervolgens je voorhoofd op de mat en breng je handen onder je schouders (dichtbij je lichaam).

Buig op een inademing langzaam in een gelijkmatige beweging naar achteren totdat je lichaam een boog vormt (Cobra-houding).

Vervolgens buig je je benen en breng je je voeten naar je hoofd (let op dat je je niet forceert).

Sluit je ogen en adem rustig door. Stel  je voor dat je een sierlijke, gracieuze zwaan bent die op het wateroppervlak drijft en spreek van binnen de affirmatie uit; 'Ik ben een sierlijke zwaan en ik zie mijn eigen schoonheid'.

Breng je benen weer langzaam terug op de mat en keer langzaam weer terug in de uitgangspositie.

Als je hoofd weer op één wang ligt  rust je even uit en voel je wat de asana met je heeft gedaan.

 

    

Begeleidende tekst i.p.v. affirmatie

De zwaan vouwt zijn vleugels en staart omhoog

zo vormt hij zijn kop en staart tot een boog

Hij strekt sierlijk zijn nek, zo trots en fier

Voel je schoonheid en voel je plezier!

 

 

Werking:

De Zwaan houdt de ruggengraat en de gewrichten sterk en soepel. De strekking van de voorkant van je lichaam versterkt de buikspieren, geeft ruimte aan de adem en stimuleert de energiestroom van keel- en hartchakra.